ZDJĘCIA – MONTAŻ – EMISJA – STUDIO – OBSŁUGA TECHNICZNA

Obecnie wspieram swoją osobą kwestie techniczne nadającej stale Telewizji Regionalnej. Zajmuje się również tworzeniem plików filmowych i edycją emisyjną. Telewizja jest nadawana w sieciach kablowych UPC na kanale 360 w dekoderze Mediabox oraz na kanale 131 w dekoderach Horizon.

Pracowałem w lokalnej Telewizji Regionalnej przez ponad 5 lat. Było to bardzo ciekawe doświadczenie dzięki któremu nauczyłem się wielu przydatnych w tej branży rzeczy. Odpowiedzialny byłem za szeroki obszar spraw technicznych, komputerowych i związanych z siecią internetową, przepływu informacji, obsługi i zdjęć kamerą, montażu i edycji wideo, obsługi studia nagrań telewizyjnych, oraz ustawiania emisji. Było tego dużo, do tego w tym samym czasie przez pewien okres tworzyłem grafikę dla sąsiadującego portalu i gazety lokalnej. Można by humorystycznie stwierdzić, że praktycznie jedynym kim nie byłem to dziennikarzem i prezenterem. Natomiast warto tu podkreślić, że ważna jest odpowiednia współpraca pomiędzy takimi osobami bo to przekłada się na efektywność pracy w zespole.

Stworzyłem i wyemitowałem wiele programów w tym m.in. stałe cykliczne, reportaży, czy reklam. Współpracowałem mi.n. z Centrum Kultury Muza, nasze działania zaowocowały powstaniem cyklu teatralnych reportaży, a moim autorskim programem stał się promujący ich działalność „Na tropie kultury” w którym to w skrócie opisywałem wydarzenia kulturalne i repertuar kinowy. Zrealizowaliśmy też film na 45-lecie CK Muza z unikalnym wywiadem nie żyjącego już pierwszego dyrektora.

Poza obszarem współpracy z jednostkami samorządu miejskiego codziennie zapewniałem blok aktualnych wydarzeń, sportu i pogody. Poniżej rozpiska tego co udało się przez te lata stworzyć, zakres programów był dość spory trafiający do szerokiego grona odbiorców. Na dzień dzisiejszy nie jestem w stanie zliczyć dokładnie wszystkiego stąd w rubryce ilości przybliżone wartości liczbowe które rozkładają się na okres 5 lat.

Przykłady / sample programów można zobaczyć na podstronie Zasoby – Wideo.

TV REGIONALNA

Nadajemy z Lubina, a sygnał trafia głównie na tereny województwa dolnośląskiego jak i opolskiego, oraz częściowo w Wielkopolsce i Łódzkiem w większych i średnich miastach takich jak : Wrocław – Opole – Wałbrzych – Jelenia Góra – Bolesławiec – Kalisz – Środa Śląska – Nysa – Dzierżoniów – Brzeg – Brzeg Dolny – Bielawa – Głogów – Lubin – Leszno -Namysłów – Rawicz – Oleśnica – Trzebnica – Krotoszyn – Kędzierzyn Koźle jak i w mniejszych miejscowościach : Gostyń Poznański – Głuchołazy – Karpacz – Kowary – Mysłakowice – Nowogrodziec – Piechowice – Piława Górna – Praszka – Syców – Szczawno Zdrój – Ścinawa – Tomaszów Bolesławiecki – Trzebień – Tułowice – Wieruszów – Zdzieszowice.

Program telewizyjny TV Regionalnej można prześledzić m.in. na Wp czy na Onecie np. tutaj.

Ramówka aktualnie składa się głównie z programów archiwalnych, ale pojawiają się czasami lokalne materiały nt. działań społecznych mieszkańców Lubina i nagłych ważnych lokalnie wydarzeń. Promujemy działania stowarzyszeń jak i pomocy dla osób niepełnosprawnych. Każdy kto chce zamieścić swoją reklamę może skorzystać z oferty telewizji. Trzeba pamiętać aby nie przekraczać ustawowo ilości minut reklamowych i zwracać uwagę na lokowanie produktów. Podstawą jest oznakowanie wiekowe programów i ich emisja w odpowiednich godzinach.

ZDJĘCIA

Swoją przygodę z kamerą rozpocząłem w 2010 roku. Głównie na kamerach Panasonic AG-HMC151. Były to pierwsze z linii pro-video, które wykorzystywały karty pamięci SD/SDHC, jako nośnik zapisu. Moje początkowe zdjęcia powstały podczas odbywającego się lokalnie festiwalu. Można powiedzieć, że zostałem wrzucony na głęboką wodę. Uczyłem się na błędach i to dodatkowo z początkującą dziennikarką. Nie zniechęciło mnie to, a wręcz zmobilizowało do dalszej pracy. Po przynajmniej kilkunastu programach już w głowie układałem sobie jak mają wyglądać poszczególne kadry zdjęć. Można by powiedzieć, że montaż niektórych ujęć dokonywał się jeszcze przed fizyczną ingerencją na komputerze. Bardzo ważne były uwagi starszych po fachu kolegów, osób które mnie do tego przygotowywały, co prawda kurs był krótki ale treściwy 🙂 Resztę musiałem zaobserwować samemu i tak naprawdę ponad rok czasu zajęło mi dojście do dobrego poziomu operowania kamerą.

Zwrócić tutaj trzeba uwagę na wiele czynników. Przede wszystkim ustawienia kamery – przysłona, balans kolorów, ostrość, tryb nagrywania, poziomy dźwięku. Tak samo przy wykonywaniu wywiadów tzw. setek kluczowe było ustawienie i kadrowanie osoby. Szerokie i bliskie (wąskie) zdjęcia, mniej lub bardziej dynamiczne, to wszystko przekładało się na finalny produkt w postaci programu telewizyjnego. Im mniej błędów popełniło się na żywo tym szybciej pójdzie montaż i odwrotnie jak się coś kolokwialnie schrzaniło podczas zdjęć to trzeba było nadrabiać i poprawiać efektami na timelinie programu montażowego.

MONTAŻ

Zmontowałem kilkaset produkcji telewizyjnych w tym reportaży, dokumentów, programów cyklicznych, wywiadów, konferencji, festiwali, newsów do wydarzeń i informacji jak i również reklam, spotów, programów sponsorowanych i promocyjnych.

Podczas pracy w Telewizji Regionalnej wykorzystywaliśmy pakiet oprogramowania Final Cut Studio instalowany na stacjonarnych komputerach firmy Apple Mac Pro. Głównym narzędziem był Final Cut, na którym powstawały wszystkie programy telewizyjne. Do czynienia też miałem z programem Adobe Premiere, gdyż moje zainteresowanie tym tematem rodziło się na długo przed pracą w telewizji. Z pakietu w telewizji wykorzystywane były możliwości sprzętowe i kompresji (program Compressor), gdyż wyjściowym plikiem był mpeg-2 w bardzo dobrej jakości SD, emisja nie przekazuje w przypadku Telewizji Regionalnej sygnału HD a jedynie obraz standardowej rozdzielczości. Natomiast tworzone były do archiwum pliki w 720p bądź 1080p, przynajmniej w ostatnich latach mojej pracy. Część zamieszczana była na kanale YouTube stąd ważna była jakość wideo. Jednym z częściej wykorzystywanych programów montażowych był Live Type, w którym powstawały belki – podpisy, napisy, czołówki i wszystko co mogło być dorzucone jako dodatkowa ruchoma warstwa w Final Cut.

Niektóre przejścia tworzone były w programie Motion do edycji trójwymiarowej. Podobne możliwości sprawdzałem próbnie w domu po przez Adobe After Effects. Drobne korekty koloru obrazu poprawiane w oprogramowaniu Color do ostatecznej korekcji filmu. Natomiast w codziennej pracy nie było na to czasu więc wszelkie filtry takie jak balans kolorów, deinterlace stosowane były w Final Cut. Tak ważne były zatem nagrywane zdjęcia na kamerze, ponieważ im dokładniejsze, dobrze dobrane pod względem kolorystyki, poziomu jasności i ostrości tym mniej pracy było przy montażu.

Korzystam obecnie z najnowszej wersji programu Final Cut, różni się znacząco od tych sprzed lat, trzeba na nowo zapoznawać się z funkcjami i efektami montażu natomiast podstawy pozostały bez zmian, wiele rzeczy jest na plus jak np. automatyczny zapis projektów, czy lepszy, sprawniejszy silnik programu.

EMISJA

Początki przekazu sygnału odbywały się za pośrednictwem anteny transmitującej na żywo to co generował stacjonarny komputer z wbudowaną kartą audio-wideo.

Screen z programu FDOnAir tzw. Darim.

Kluczowe były pętle, warstwy, scrolle, pozycje bloków i zapisy list, natomiast obsługa nie była aż tak skomplikowana. Do programu dołączone były dodatkowe aplikacje jak np. indekser plików MPEG-2.

Układanie emisji należy do odpowiedzialnych czynności. Trzeba pilnować aby nie przekroczyć ustawowych minut reklam w godzinie, aby wyświetlała się warstwa loga, a i również wprowadzonych oznaczeń wiekowych audycji. Do godzin wieczornych nie mogą być to programy, w których osoby używają wulgarnych sformułowań i zachowań. Do tego dochodzi lokowanie produktów. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nałożyła tez obowiązek emisji programów dla osób niepełnosprawnych niesłyszących więc powinny być one opatrzone odpowiednimi napisami polskimi lub audiodeskrypcją. Sponsoring programów również występuję, ale nie można tego robić w przypadku wydarzeń / informacji / wiadomości. Ustawa o radiofonii i telewizji definiuje także pojęcia takie jak autopromocja. Nie każdy nadawca stosuje się bezpośrednio do przytaczanych uwarunkowań ale większe telewizje interpretują to odpowiednio na swój sposób. Nie trudno się tutaj nie zgodzić z formą przedstawionych rozwiązań przez takie molochy jak TVP, Polsat, TVN, stąd mniejsze, lokalne telewizje mogą je wdrażać na podobnych warunkach gdyż mają większą pewność że jak wszyscy tak i my robimy to w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami.

Ramówka powinna się zgadzać i dopinać godzinowo z tym co chce przedstawić realizator. W moim przypadku prezes firmy dawał większą swobodę działania, trzeba było zachować jedynie niektóre zasady takie jak nieprzekraczalność maksymalnie pół godziny programu, a wydarzenia miały lecieć codziennie o tej samej porze. Termin więc naglił, ale była to dobra nauka na codzienną zdyscyplinowaną realizację zadań. Nie zawsze produkowana była odpowiednia ilość programów więc puszczano powtórki i tzw. „zapchaj dziury”, tutaj też trzeba było wykazać się odpowiednią kreatywnością i pomysłem.

Obecnie do emisji Telewizji Regionalnej wykorzystywany jest software z pakietu Tools On Air dla wsparcia systemów Apple. Program w tej formie składa się z trzech składowych : Just Out, Just Connect, a trzonem jest Just Play w którym ustawiana jest ramówka. Dodatkowo można dokupić Just Live do transmisji na żywo. Oprogramowanie jest proste i intuicyjne w obsłudze. Jedynie o czym trzeba pamiętać to format przerabianych plików wideo.

Screen z programów do emisji Just Out i Just Connect
Screen z programu do emisji Just Play

Obraz przekazywany jest za pomocą zewnętrznych cyfrowych urządzeń i konwerterów audio – wideo. Pomagałem przy odpowiedniej konfiguracji i ustawień. Z zamiłowania lubię pracę ze sprzętem cyfrowym jak i analogowym oraz wykorzystania do tego komputerów o czym wspominam również w dziale MOJA PASJA.

Swoje pierwsze zawodowe kroki w TV Regionalnej stawiał aktor Krystian Kukułka z którym współpracowałem podczas nagrań do studia, prowadził on wtedy Wydarzenia.

Krystian Kukułka

Na koniec napiszę o bardzo istotnej rzeczy, którą zaobserwowałem w tej branży. Otóż zawsze po drugiej stronie kamery jest człowiek i to jemu należy się poszanowanie oraz wdzięczność za udzielone wsparcie i pomoc w realizacji materiału. Jest wielu dziennikarzy i osób którzy tego nie respektują, albo o tym zapomnieli, dla których zdobycie materiału i zarobek jest ponad wszystko. Są elementy ważne ale najważniejszy w tym wszystkim jest człowiek, a ambicja i własne cele nie mogą tego przysłonić. To po pierwsze. Następną rzeczą jest współpraca zespołowa. I znowu na podobnych zasadach ważny jest tutaj wzajemny szacunek i skupienie się na tym co każdy ma do zrealizowania. Jeden odpowiedzialny jest za obszar merytoryczny inny za sprawy techniczne, wszyscy natomiast wiedzą co mają robić bo inaczej nie zakończymy zleconych zadań. Cenię sobie profesjonalizm ludzi i tak samo to ile pracy wkładają w codzienne obowiązki. Wszyscy bowiem skupiamy się na powierzonych nam zadaniach bo to przekłada się na efektywność zespołową jak i sukces całej firmy.