REKLAMA – MEDIA – DRUK PRASA – TV – INTERNET – COREL – PHOTOSHOP

Ukończyłem inżynierskie studia informatyczne o specjalności “Grafika komputerowa”. Moje pierwotne zamiłowanie bardziej skupiało się na dziale Multimedia natomiast nie udało się uzbierać odpowiedniej ilości zainteresowanych osób i otworzyć klasy. Bardziej popularnymi specjalnościami okazały się “Sieci komputerowe”. Obecnie wiele firm poszukuje programistów. Grafik ma jednak to do siebie, że potrafi się odnaleźć w wielu dziedzinach pracy zawodowej. Jednocześnie może współpracować w grupie ludzi o podobnym wykształceniu i doświadczeniu pomagając w tworzeniu np. gier komputerowych czy innych większych projektów, a z drugiej strony realizować drobne zlecenia dla ludzi nie związanych z branżą, ale oczekujących konkretnych rezultatów. Najbardziej jednak popularnym obszarem jest branża prasy i internetu, czy szeroko pojmowanego marketingu.

Współpracowałem z lokalnymi mediami (Telewizja Regionalna, Lubin.pl, Wiadomości Lubińskie, Puls Regionu, TVL, Kurier Gospodarczy, Gazeta Lubińska, LubinExtra gazeta i portal) , gdzie odpowiedzialny byłem za reklamy modułowe w prasie, druki reklamowe dla osób indywidualnych, banery flash na portalach internetowych, czy filmy w telewizji.

Pomagałem w kampaniach wyborczych partii politycznych i lokalnych komitetów wyborców tworząc materiały dla kandydatów takie jak ulotki, wizytówki, banery i bilbordy (billboardy), oraz spoty telewizyjne i radiowe.

Zainteresowany(a) portfolio graficznym ? Napisz do mnie !

Tworzeniem grafiki zajmuje się też hobbistycznie w formie opisanej w dziale MOJA PASJA są to menu, tła i przyciski do płyt DVD podczas Authoringu. Powstawały też okładki do prywatnych filmów. Oddzielam tutaj artystyczną formę tego co powstaje, chociaż pewną estetykę i kompozycję trzeba zawsze zachowywać.

Nauczyłem się wykorzystywać dwa podstawowe programy : CorelDRAW Graphics Suite oraz Adobe Photoshop. To praca przede wszystkim na umiejętnym wykorzystywaniu warstw. Więcej razy z powodu grafiki do druku przydaje mi się Corel, natomiast to z czym sobie nie radzi staram się nadrabiać w Photoshopie. Odnośnie innych oprogramowań to jestem na nie jak najbardziej otwarty i zdarza się że są pomocne w rozwiązaniu konkretnych problemów. Czasem prostsze, nieskomplikowane rozwiązania są po prostu lepsze.

Podczas pracy w Telewizji Regionalnej zapoznałem się z pakietem do montażu Final Cut Studio, był tam ciekawy program Live Type do tworzenia tzw. belek – oczywiście wyżej wymienione programy były również pomocne w generowaniu podpisów w filmie, czy tytułów, czołówek – reportażu, dokumencie, newsie natomiast Live Type współpracował w bardzo prosty i szybki sposób pomiędzy innymi programami z pakietu i było to dość pomocne. Do spraw telewizyjnych odnoszę się też w dziale TELEWIZJA.

Ciekawym doświadczeniem stało się generowanie banerów flash. Jest to jednocześnie element grafiki bo może być statyczny ale również ruchomy, gdzie pojawiają się elementy poddane ruchowi albo i nawet fragment wideo, wszystko na zasadach poklatkowych. Zaciekawienie motywowane jest tutaj moim zainteresowaniem montażem wideo. Do banerów używałem programu Macromedia Flash, obecnie Adobe Flash. Przeznaczony był do reklam różnych lokalnych firm. Miały być krótkie a jednocześnie zawierać najważniejsze informacje. Czytelnik odwiedzający stronę internetową jeżeli nie czyta w danym momencie treści tylko ją przegląda to tak naprawdę wzrok swój skupia w kilka sekund tylko na pewnym niewielkim obszarze strony. Ważny jest tutaj zatem sposób zainteresowania i zaciekawienia takiej osoby. Za dużo reklam w jednym miejscu to nie polecana praktyka, ale niestety często przeważają tutaj względy finansowe.

Wróćmy jednak na chwilę do reklam modułowych – ważne jest tu zachowanie rozmiarów do druku jak i właściwości dokumentu. Teksty na krzywe i CMYK to podstawowa wiedza. W zależności od tego co klient chciał zawrzeć w swojej informacji trzeba było wyszczególnić takie elementy jak dane kontaktowe oraz to co oferuje, dobrać odpowiednią czcionkę oraz dorzucić zdjęcie pozyskiwane bezpośrednio od klienta lub z darmowej / płatnej bazy internetowej. Tworzyło się też grafikę na specjalne zlecenie. Reklamy potrafiły być niewielkie jedno-modułowe ale i takie na całą czy pół strony w gazecie.

Ważnym czynnikiem w pracy grafika jest kreatywność, szukanie nowych koncepcji i pomysłów, ale też wykorzystywanie istniejących i ich modyfikacje. To zasada istnieje w większości pracy różnych twórców. Najciężej jest zatem dogodzić klientom którzy mają duże oczekiwania a mało płacą. Nie raz spotykałem się z takimi delikwentami. Mam jednak spokojne i przyjazne podejście do ludzi. Czasem trzeba postawić się w roli drugiej osoby i spojrzeć na pojmowanie tego samego tematu z innej strony.

Wykonałem przynajmniej kilkaset reklam drukowanych w różnej formie. Najczęściej dotyczyły ofert usługowych jak i produktów na sprzedaż. Miały więc charakter komercyjny ale i również wydźwięk społeczny gdy promowały różne miejskie akcje. Pojawiały się też zaproszenia czy życzenia świąteczne. Od wyboru do koloru. Dzięki takiej różnorodności nauczyłem się wielu technik m.in. związanych z dodawaniem efektów, edycji teksów, czy tworzeniem własnoręcznie grafik np. w krzywych. Wiele z nich wymagało wielogodzinnej pracy, ale trzeba było zachowywać terminy wydania pliku gazety do drukarni, stąd presja nadawana odgórnie jedynie mobilizowała mnie do dalszej efektywnej pracy a jednocześnie pokazywała że stać mnie na wiele. Jeżeli coś rozpocząłem zawsze musiałem zakończyć osobiście, więc przykładałem się do tego na tyle ile mogłem nawet jeżeli czegoś nie wiedziałem to szukałem rozwiązań w różnych źródłach internetowych, zawsze z sukcesem. Od czego jest przecież wujek Google 🙂

Na koniec zahaczę jeszcze o kampanię wyborczą. Otóż każdy z kandydatów chce przecież na ulotce wyglądać młodo i pięknie. Technikę taką umożliwia obróbka zdjęcia w Photoshopie. Nauczyłem się tego i efekt jest rewelacyjny, oczywiście nie można przesadzić i odmłodzić osoby aż o kilkanaście lat. W kampanii jednak różne chwyty dozwolone i najważniejsze aby wyborca oddał swój głos na kandydata, który najlepiej do nas trafi.

Umiejętności grafik może w sobie wykształcić wiele. Podczas wykonywania prac zawodowych dostosowałem dla siebie te przydatne w danej chwili. Pewnie jest jeszcze wiele do nauczenia, ale warto przyswajać tą wiedzę systematycznie w ramach kształtujących się potrzeb i obowiązków. Wykorzystywanie swoje wiedzy na bieżąco jest gwarancją jej utrwalenia i usystematyzowania.

Praca grafika daje mi wiele satysfakcji. Nie jest to jednak wymarzony zawód ponieważ jak do tej pory spotkałem się z mało płatnymi i mało kreatywnymi zleceniami i może przez to nie przekonuje mnie jako zarobek na życie. Jestem otwarty jednak na różne ciekawe propozycje. Jak to powiedział autor cytatu prawdziwe bogactwo to nie to, ile twoja praca pozwoli ci zarobić, ale to, kim cię uczyni.